Kezdőlap » Hírek » A monori kereszt | |||||||
2011.03.29.
A monori kereszt
Kőkeresztet állítottak a monori telepen. Az itt élő hatvan család felemelésére indított máltai program 2011-ben már a hetedik évébe lépett. Épült fürdő, került munkalehetőség, megkezdődött a gyermekek felzárkóztatása. Most már egy szent hely is van. Helye az imának, jelképe a reménynek.
A kereszt környékén valaki minden nap takarít, óvja a tisztaságot. Máshol talán szóra sem érdemes gesztus, a monori telepen azonban hallatlan eredmény. Aki 2004 előtt járt a városhoz csak térképen tartozó utcákban, tudja, milyen utat jártak be az itt élő családok, hogyan bújtak elő a közösségi élet csírái, hogyan formálódott át az emberek értékrendje. A monori program sajátos kísérletként indult, miután a Máltai Szeretetszolgálat vezetőinek figyelmét egy nyugdíjas pap felhívta az akkor még cirkuszi lakókocsikban élő családok nyomorára. A programot az első időben sajátos telepfelszámolásnak is nevezték, melynek sajátossága abban állt, hogy az állami gyakorlattal szemben nem a lakásként használt helyek megszüntetését és a családok elköltöztetését tűzte célul. Hanem az emberek felemelését. Felszámolásról régóta szó sem esik. A telepi program (Monoron csakúgy mint Veszprémben vagy Pécsett), a Máltai Szeretetszolgálat folyamatos jelenlétén alapul. A tevékenység kulcsszavai: befogadás, jelenlét, kísérés. Az ottani emberekkel átélt mindennapok során lassan formálódnak a normák, az igények. Az igazi változáshoz úgyis közös akarat kell. Ma már nem újdonság, hogy romok helyett lakásokban élnek az emberek, hogy van fürdő, lehet mosni, összeszedik a szemetet. Ma már az a furcsa, ha a telepi gyerekek közül valaki hiányzik az iskolából, és nem utópia, ha egy tizenéves fiatalember családalapítás helyett inkább szakmát tanul, vagy érettségire készül. Visszaszorulóban a gyűjtögető életmód és a napszám, több a legálisan foglalkoztatott dolgozó. Hat év távlatában nagyot változott a világ. A mindennapos küzdelmek ebből alig mutatnak valamit. Ezért kell időnként számvetést készíteni. A kereszt jó apropó erre. Részet Kiss Dávid programvezető beszámolójából: A monori telepen régóta vágyódtunk egy „Szent helyre”. Egyszer a telep egyik legeldugottabb sarkában gondolkodtunk Tibor atyával (Csáky Tiborral, a helyi katolikus plébánossal) de nem tudtunk átütő erőt kifejteni, hogy meg is valósuljon álmunk. Tibor Atya ekkor egy Mária medált hagyott Jolikánál, hogy őrizze, vigyázzon rá, és ha eljön az idő,váltsuk be egy kegyeleti hely megvalósítására. Részlet a jezsuita novíciusok érveléséből: „Egy „szent hely” szükséges. Amíg a kápolna (egy hely a közös imának) nem készül el, addig is szükség van konkrét formát adni kereszténységünknek. Ezért nem egy útmenti ájtatossági keresztet szándékozunk állítani. Ez a kereszt inkább a Tabán lakói reményének fizikai kifejezése hivatott lenni. Ez utáni igényük lépten nyomon tapasztalható. (Lásd a mindig maguknál hordott vagy a falaikra festett vallásos képeket.) Isten fizikailag érzékelhető nyoma közvetlen környezetükben reményünk szerint kulturális és erkölcsi növekedés is ad. A keresztet kőből tervezzük, mert az szilárd és maradandó. Ezzel el akarjuk kerülni az ideiglenesség, a „nektek ez is jó lesz”, illetve a „mert úgyis széthordjátok” megalázó leereszkedést. Megelőlegezett bizalmat fejez ki, hogy erősítse a „miénk”, a „mi vigyázunk rá” mentalitását. A városképhez is hozzá tudunk így járulni. Ahogy a Bercsényi utca leaszfaltozása is egészen megváltoztatta a Tabán képét, úgy az egészen egyszerű kereszt felállításával is ez a célunk. Ítéletünk szerint szervesen illeszkedik a telepi központ körvonalazására, a találkozási ponttá felemelésére, vagyis a nyomortelep jellegének felszámolására tett erőfeszítésekbe.”
|
2016.05.23.
2013.11.13.
2012.12.20.
2012.01.31.
2011.08.28.
2008.03.16.
2008.01.30.
2009.01.21.
2008.01.30.
2008.09.01.
|
||||||
|