(magyar)   English   Deutsch   Támogatóink
 
Kezdőlap » Hírek » Tájékoztató kampány az elszámolásról és a forintosításról
Hírek
2015.03.02.

Tájékoztató kampány az elszámolásról és a forintosításról

Eladósodott családoknak indít tájékoztató előadásokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Hiitel-S programja. A karitatív szervezet adósságkezelő programja az elmúlt években több mint kétezer adósságcsapdába került embernek, vagy családnak nyújtott segítséget az életük újraszervezéséhez, reális családi költségvetés összeállításához. A program munkatársai most húsz helyszínen szerveznek előadásokat a március elejétől kezdődő banki elszámolásról és forintosításról.
 

Mit kell tudnunk az
elszámolásról és a forintosításról?

Kire vonatkozik az elszámolás?
Azokra a magánszemélyekre, akik 2004. május 1. után kötött és 2009. július 26-án még élő fogyasztói kölcsönszerződéssel rendelkeztek,
- deviza alapú- (devizában nyilvántartott, forintban fizetett),
- deviza alapúnak nem minősülő deviza (devizában nyilvántartott, devizában fizetett),
- forint alapú,
- meghatározott időszakban kötött, élő, vagy megszűnt fogyasztói kölcsönszerződéssel (kölcsön-, hitel- vagy pénzügyi lízingszerződéssel) rendelkeznek.

A hitelt nyújtó banknak törvényben előírt kötelezettsége elszámolást készíteni. Az elszámolás hatálya kiterjed a jelzáloghitelekre, a személyi kölcsönökre, gépjárműhitelekre; az árfolyamgát védelme alá tartozó szerződésekre, a kedvezményesen végtörlesztett hitelszerződésekre, a követeléskezelőnek átadott, fentebb részletezett hitelszerződésekre, a felszámolás vagy végelszámolás hatálya alatt álló hitelintézetek deviza, forint és deviza alapú fentebb részletezett hitelszerződéseire.

Ha 2015. február 01. előtt az ingatlant a NET Zrt. megvásárolta, akkor a pénzintézet NEM a magánszeméllyel számol el.

Mire nem vonatkozik az elszámolás?
- hitelkártyára
¬- fizetési számlához kapcsolódó kölcsönszerződésre (hitelkeret)
- állami kamattámogatással nyújtott lakáscélú hitelre

Mikor kapom meg az elszámolást?
Deviza alapú, forintban törlesztett és folyósított szerződések esetén 2015. március 1-je és április 30. között. Devizában vagy forintban kötött, folyósított és törlesztett szerződések esetén 2015. augusztus 1-je és szeptember 30. között. (Ezeket az időpontokat a banki perek elhúzódása módosíthatja. Erről a pénzintézet honlapján tájékozódhat.)

Mit tartalmaz az elszámolási levél?
- elszámoláshoz kapcsolódó információkat
- szerződésmódosuláshoz, forintosításhoz kapcsolódó információkat, ha ezek érintik az ön szerződését
- felülvizsgálatra, jogorvoslatra vonatkozó információkat.

Kell-e fizetnem az elszámolásért?
Az elszámolás önnek nem jelent költséget, kivéve, ha kedvezményesen végtörlesztett hitelét szeretné újraszámoltatni, ez esetben 10.000 forint díjat kell fizetni. (Kivéve, ha forint alapú hitelfelvétel segítségével tudott kedvezményesen végtörleszteni.) A végtörlesztéssel lezárt hitelek újraszámolását csak 2015. március 1. és 31. között lehet kérni.

Kit érint a forintosítás?
Akinek deviza, deviza alapú fogyasztói jelzálogkölcsön szerződése, vagy ingatlanra vonatkozó pénzügyi lízingszerződése van, melyet 2004. május 1. és 2014. július 26. között kötött, és 2015. február 1-jén még nem szűnt meg. A szerződés a törvény erejének következtében módosul, ezért nem kell új szerződést aláírni, sem közjegyzőhöz, földhivatalhoz fordulni. A forintosítás mellőzését lehet kérni az alábbi esetekben:
- a törlesztőrészletet meghaladó, rendszeres jövedelme van az MNB által hivatalos árfolyamként jegyzett devizában,
- a 32/2014 MNB rendelet alapján a JTM (jövedelem arányos törlesztőrészlet) mutatóra vonatkozó szabályozás alapján jogosult lenne az adott devizaalapú kölcsönt felvenni,
- a futamidő legkésőbb 2020. december 31-én lejár,
- a forintra átváltás után meghatározott induló kamat meghaladja az eredeti kamatot, kamatfelárat.
A szerződés módosulásától számítva az ügyfélnek 60 napja lesz dönteni, hogy marad-e a hitelben, vagy kiváltja azt egy másikkal. Ezt követően további 90 napja lesz a kiváltás megvalósításra, addig kell a pénznek beérkeznie a régi bankhoz.

Mi az én teendőm?

A szerződést és az éves elszámolásokat előkeresni (ha nincs meg, kikérni a pénzintézettől, bár ez lehet térítésköteles), az esetleges változásokat (pl. aktuális tartózkodási cím) bejelenteni.
- Minden banki küldeményt át kell venni.
- Az elszámolás tételes ellenőrzéséhez írásban kérnie kell a pénzintézettől a részletes (havi bontásos) elszámolás megküldését, melyet összehasonlíthat az ön birtokában lévő befizetési dokumentumokkal.
- Vitatott esetben panaszt tehet a banknál – az első levél kézbesítésétől számított 30 napja van reagálni, írásban.
Ha a kapott válasszal nem elégedett, a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását kezdeményezheti. Egy esetleges panaszos eljárásnál minden lépést dokumentálni kell (küldeményeket tértivevénnyel feladni, bankoknál leadott kérelmeket másodpéldányon átvetetni).
- Követeléskezelőnek átadott tartozásnál a banknál jelezni kell, hogy az elszámolást ön kérni fogja a követeléskezelőtől, ezért az átadás napjáig szóló elszámolást küldjék meg az követeléskezelőnek. Követeléskezelő csak akkor küld elszámolást, ha ön ezt kéri (írásban, az átvételt igazolva).

 

Kérdéseivel ide fordulhat: hiteles@maltai.hu

Előadások helyszínei és időponjai megtekinthetők ide kattintva

 







Kapcsolódó hírek
Kapcsolódó programok
Kapcsolódó intézmények
Kapcsolódó oldalak
Címkék




Főszámlaszám: OTP Bank Nyrt. 11784009-20005320 | Adószám: 19025702-2-43