|
Ott, ahol a villany és a víz hiányzik elképzelhetetlen a felzárkóztatás. Ott, ahol volt, de kikapcsolják, nagyon gyorsan elkezdődik a zuhanás - fogalmazott Vecsei Miklós a probléma súlyát érzékeltetve. Mint mondta, a szeretetszolgálat szerint torz útra viszi a családi gazdálkodást az a Magyarországon működő rendszer, amely szerint el kell adósodnia egy családnak ahhoz, hogy támogatást kaphasson. "Egyetlen célt tűztünk ki magunk elé, hogy ne lehessen ma Magyarországon háztartás villany nélkül" - jelentette ki Vecsei Miklós.
Elmondta, monori cigánytelepen ötvenöt háztartásban mintegy négyszázan élnek, korábban sokan közülük több százezer forint adósságot is felhalmoztak. Az előre fizetős órák felszerelésével amellett, hogy villanyhoz jutnak a háztartások, az adósság növelése megállt és megkezdődött a tartozások rendezése is.
Vecsei Miklós közölte, nem gondolják azt, hogy minden háztartásba előre fizetős villanyóra kell, de ott, ahol más megoldás nincs, ilyet kellene felszerelni. Elmondta, a villanyórákat novemberben kezdték el felszerelni, és néhány napon belül mind az ötvenöt a helyére kerül.
Thierry Le Boucher, az EDF Démász Zrt. elnök-vezérigazgatója fontosnak nevezte a szeretetszolgálattal való együttműködést a nehéz élethelyzetben lévők felzárkóztatásában. Közölte, az előre fizetős villanyórák kimondottan egyfajta speciális fogyasztási helyzetre találták ki, az ilyen órák felszerelése költséges megoldás.
Michel Cochet, EDF Démász Hálózati Elosztó Kft. ügyvezetője a felzárkóztatás mellett fontosnak nevezte azt is, a program hozzájárul a szabályos és biztonságos áramvételezéshez.
Győri-Dani Lajos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat ügyvezető alelnöke a korábban - ugyancsak az EDF Démász együttműködésével - meghirdetett százmilliós adósságkezelő program kapcsán elmondta, hogy február óta 4.800 pályázat érkezett be hozzájuk.
A Máltai Szeretetszolgálat 2004 óta tevékenykedik a monori cigánytelepen. A telepen ma ötvenöt háztartásban mintegy négyszázan élnek, korábban sokan közülük több százezer forint adósságot is felhalmoztak, a kikapcsolt fogyasztók pedig a házak között áthúzott vezetékeken jutottak illegálisan áramhoz. Az előrefizetős órák felszerelésével az adósság növekedése megállt, megkezdődött a régi tartozások rendezése, a rendszer teljes körű elterjesztése pedig az illegális vételezéseknek is véget vethet.
Az EDF DÉMÁSZ felelős villamosenergia-szolgáltatóként fontosnak tartja, hogy a mindennapi élethez elengedhetetlen villamosenergia-szolgáltatás a nehéz élethelyzetű társadalmi csoportok számára is elérhető legyen. A Máltai Szeretetszolgálat programja segítheti a tudatosabb energiafogyasztást és a fogyasztói felelősség kialakulását, hiszen az előrefizetős mérővel rendelkező ügyfelek csak a már kifizetett villamos energiát fogyaszthatják el, így nem keletkezik hátralékuk, az egyébként is nehéz élethelyzetben élők további eladósodása megelőzhető.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat komoly tapasztalatokat gyűjtött az előrefizetős órák alkalmazásáról, hiszen az ország számos nyomortelepén évek óta alkalmaz ilyen mérőket. A monori cigánytelep az első olyan helyszín, ahol 100 százalékos kiépítés valósul meg. Az órákat tavaly decemberben kezdték felszerelni, a rendszer kiépítése ma már meghaladja a kilencven százalékot. Általános tapasztalat, hogy az előrefizetős órák tudatos fogyasztásra és takarékosságra nevelnek. A családok ritkán maradnak áram nélkül, ha elfogy a feltöltött mennyiség, egy-két napon belül mindenki talál valamilyen megoldást az óra ismételt feltöltésére. Monoron 2500, 5000 és 10000 forintos egységeket töltenek fel a fogyasztók. A korábban hátralékot felhalmozó adósok esetén a feltöltő-kód vásárláskor befizetett összeg felét a tartozás rendezésére fordítja a szolgáltató. A családok átlag két hét alatt tanulták meg kiszámolni, hogy hány napra elég az óra kijelzőjén kilowattórában látható egyenlegük, és jól érzékelhetően visszafogták fogyasztásukat is.
Az EDF DÉMÁSZ a Máltai Szeretetszolgálat programjához kapcsolódva vállalta a monori szerződéskötési igények csoportos ügyfélkezelését, és az előrefizetős mérő működéséhez szükséges kód kiadását. Az előkészítő munka során az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. a monori telepen elvégezte a mérőhelyek felmérését, kialakítását, és előrefizetős mérők felszerelését. Ennek során helyreállt a szabályos és biztonságos áramvételi csatlakozás lehetősége a családok számára.
2012 első két hónapjában naponta átlag ezer végrehajtási eljárást kezdeményeztek a hitelezők az eladósodott családok ellen, az eljárások 65 százalékában közüzemi szolgáltatók fordultak az illetékes hatóságokhoz. A Máltai Szeretetszolgálat tapasztalatai alapján az előrefizetős mérőórák alkalmazásával megáll az eladósodás, csökkennek a kikapcsolás után megjelenő illegális és veszélyes rákötések. Míg kikapcsolás után nagy összegű befizetéshez kötött az óra visszahelyezése, ebben a konstrukcióban a néhány ezer forintos támogatás is hasznosulhat, a segítségnyújtásnak ez a formája ráadásul könnyen beépíthető az önkormányzatok és szociális szervezetek támogatási rendszerébe is.