Hírek
2011.08.28.

Máltai iskola nyílt Tarnabodon

Idén ősztől a Magyar Máltai Szeretetszolgálat működteti az óvodát és az általános iskolát Tarnabodon. A falu korábbi iskolája megszűnik, szeptembertől az újonnan alapított máltai intézmény fogadja a gyermekeket. A Heves megyei kistelepülésen 127 iskolás, és mintegy 80 óvodáskorú gyermek él. Az ünnepélyes megnyitón az ELMÜ-ÉMÁSZ egy évre szóló tanszercsomagot adományozott valamennyi tanulónak.

Augusztus 26-án a Heves megyei kistelepülésen rendezett megnyitó ünnepséggel új szakaszához érkezett a tarnabodi Befogadó falu program: a küszöbönálló tanévben már a Máltai Szeretetszolgálat működteti a helyi iskolát és óvodát. Az iskola átadását a korábbi intézmény hiányosságaival indokolta Pető Zoltán polgármester, aki arról számolt be, hogy az önkormányzat a korábbi évek tapasztalatai alapján egyhangúlag szavazott bizalmat a Máltai Szeretetszolgálat új programjához.

Tarnabodon 2004 óta működik a Befogadó falu program, melynek során hajléktalan és nagycsaládos emberek költöztek az akkor még elöregedő, fogyatkozó községbe. Az elmúlt hét év során a Máltai Szeretetszolgálat tizennégy jelentős programot indított a település megmentésére. Az első időben falubusz pótolta a hiányzó tömegközlekedést, hogy a máshol munkába állók ingázni tudjanak, majd az elektronikai bontóüzem megalapításával harminc munkahely jött létre (az üzem a válságot túlélve piaci körülmények között ma is működik). A beköltöző családoknak nyújtott szakmai segítséggel újraéledt a háztáji gazdálkodás. A faluközpontban kocsmából kialakított játszóház a gyermekeknek jelentett valódi közösségi élményt, az infópont és a tanoda megnyitása pedig a hátrányok felszámolásához nyújtott segítséget. Speciális intézmény a Biztos kezdet gyermekház, amely a nyomorban élő családok gyermekeinél már az óvoda előtt tapasztalható lemaradást ellensúlyozza, míg az információs tanácsadó az iskola utáni elhelyezkedéshez nyújt segítséget. A Máltai Óvoda és Általános Iskola megjelenésével Tarnabodon a születéstől a fiatal felnőttkorig elérhetővé válik a Szeretetszolgálat támogatása az öröklött hátrányok leküzdésében.

A feladat nagyságát jelzi, hogy a 127 iskolás gyermekből 48 szorul egyéni fejlesztésre. Erre a célra a korábbi tanári szobát bocsátják a gyógypedagógusok, logopédusok és más szakemberek rendelkezésére, míg a pedagógusok irodáját egy konténerben alakították ki. A korábban oktatási segédeszközök nélkül működő intézményben ma korszerű taneszközök állnak rendelkezésre, a gyerekek fejlődését pedig sokrétű pedagógiai program (köztük terápiás lovaglás, az iskolabusszal, bejárással megvalósuló úszásoktatás, és a Tarnabodon csak most induló angol oktatás) segíti. Új tantárgy lesz a hittan, a magyar, a történelem, az ének és a rajzórákon pedig a cigány kisebbség integrálására alkalmas ismeretanyag hoz változatosságot. A délutáni szabadidős elfoglaltságok megjelenésével a tarnabodi iskola reggeltől estig változatosan képes oktató-nevelő feladatát betölteni.

Az augusztus 26-i ünnepségen Kozma Imre atya azt mondta, mind a Szeretetszolgálat, mind a település számára nagy ajándék, hogy a két szervezet egymásra talált. Szabó Róbert, a Heves Megyei Közgyűlés elnöke Tarnabodot az ugyancsak Heves megyei Gyöngyöspata ellenpéldájának nevezte, (Gyöngyöspata a korábbi hetekben az etnikai konfliktusokról vált ismertté), majd az iskola valamennyi tanulóját meghívta az egri várba és az ottani múzeumba. Kövesdi Zoltán, az ELMÜ-ÉMÁSZ igazgatóságának tagja a társaság ajándékát, valamennyi iskolásnak egy évre szóló füzetcsomagot és tanszereket adott ajándékba. Az adományt Milibákné Veres Erika iskolaigazgató vette át, a gyerekek pedig rövid műsorral köszönték meg.
A tarnabodi iskolát nemzetközi máltai összefogással, Passauból érkezett ajándék bútorokkal rendezték be.

 





PDF | nyomtatás | oldal teteje