|
Tíz felső tagozatos diák vett részt áprilisban az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett és támogatott Nemzetiségi Országos Általános Iskolai Tanulmányi Versenyen, miután kiemelkedően sikeresen teljesítették a februári írásbeli fordulót. A gyerekek cigány népismeret tárgykörben mérették meg magukat. A szóbeli fordulón a cigány hagyományokhoz, a cigány kulturális örökséghez és a cigányság történelméhez kapcsolódóan húztak tételt a tanulók, majd bemutatták a december óta készített egyéni projektjüket. A kutatással és anyaggyűjtéssel járó feladat célja az volt, hogy a tanulók - a felkészítő pedagógus útmutatásai alapján – a választott módszerekkel, önállóan jussanak minél több ismerethez a témájukat illetően, majd az összegyűjtött információkból egy szemléletes, komplex anyagot, projektet állítottak össze. Orbán Anna egy példakép bemutatását választotta, hogy szemléltesse a tanulás és az otthon fontosságát. Így a gyulaji húsfeldolgozó üzem húsboltjának hentesét mutatta be, aki huszonévesen Budapestre költözött, ahol szakmájában dolgozott ugyan, de távol a családjától. Mikor megnyílt az üzem húsboltja, hazatért szülőfalujába. Orsós Benjámin a sportot mint kitörési lehetőséget mutatta be saját és edzője példáján keresztül, és egy harcművészeti bemutatóval zárta a projektjét. Mind a tíz gyulaji tanuló saját korosztályában előkelő helyezést ért el.
Az Oktatási Hivatal június 6-án Budapesten rendezte meg a tanulmányi verseny díjkiosztó ünnepségét, melyen az országos első helyezett Orbán Annának és a második helyezett Orsós Benjáminnak Soltész Miklós egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára adta át az elismerő oklevelet és a könyvutalványt. Az ünnepségen Vecsei Miklós a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke is részt vett, aki a díjátadó végén máltai emlékérmet adott át a fiataloknak. Az alelnök arra kérte a tanulókat, mondják el minél több helyen, hogy cigány népismeretből az ország legjobbjai lettek, és legyenek büszkék eredményükre, ezzel motiválhatják iskolatársaikat.
A gyulaji Galló József Általános Iskolában és Magoncka Óvodában az órarendbe beépítve heti két órában tanulják a cigány népismeretet a gyerekek. Az iskola igazgatója Lacza Lászlóné elmondta, az iskola fontos küldetése, hogy megőrizze a cigány hagyományokat, hiszen a térségben sok beás cigány él, és az általános iskola az utolsó olyan színtér, ahol a gyerekek intézményes keretek között tanulhatnak örökségükről.
A versenyen résztvevő gyerekek a díjátadó napján az egész napot Budapesten töltötték. Mint mondták, már azért megérte bekerülni a szóbeli fordulóba, és ott jó helyezést elérni, mert így kétszer is járhattak a fővárosban. „Még soha nem utaztunk metróval, most pedig még a Duna alatt is átmentünk vele.”