Hírek
2016.01.27.

A jövő Szimfóniája – módszertani kézikönyv a zene erejéről

A zene felemel és megtart. Ez az alapelve és célja a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a Symphonia Alapítvány közös Szimfónia programjának. A zenét szociális eszközként alkalmazó módszer eddigi tapasztalatait a program munkatársai kézikönyv formájában foglalták össze, ami elérhető a programban résztvevő iskolákban és a Szeretetszolgálat intézményeiben. A kiadvány módszertani segítséget nyújt a hátrányos helyzetű gyerekeket felzárkóztató program elindításához és működtetéséhez.

A nyomorból kivezető út az iskolában kezdődik Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke szerint, és ezt támasztják alá a Szimfónia Program szakemberei is, akik a gyakorlatban tapasztalták meg a zene felemelő és megtartó erejét. A zenetanulást szociális eszközként alkalmazó módszer ugyanis nem tehetségeket keres, hanem a hátrányos helyzetű, gyakran magatartási gondokkal és tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek nyújt kapaszkodót, hogy megerősítést kapjanak, javuljon iskolai teljesítményük, és növekedjen az esélyük a továbbtanulásra. A program szakemberei egy módszertani kiadványban foglalták össze tapasztalataikat – a következő időszak hasonló programjaiban érintettel számára.

A program ötlete Venezuelából ered, ahol El Sistema, azaz „a rendszer” néven ismeretes. A nyomorban élő gyerekek felemelésére 1975-ben indította útjára José Antonio Abreu zongorista, karmester és közgazdász. Az El Sistema örömzenélés, a zene az esélyteremtés eszköze, kitörési lehetőség. A cél eléréséhez azonban számos alapelvet szem előtt kell tartani, ezekről is részletesen ír a Szimfónia Program – A zene mint szociális eszköz című kiadvány. A kötet összefoglalja a szociális, a pedagógiai és a zenepadagógiai munka helyét és szerepét a programban. Ugyanakkor elemzi a Szimfónia hatását a gyerekre és a közösségre elméleti hátteret adva a módszernek.

A kézikönyv részletesen leírja, milyen technikai és humánerőforrás-feltételei, valamint lehetőségei vannak a program elindításának, valamint nagy hangsúlyt fektet az együttműködések kiemelésére. A Szimfónia program ugyanis elsősorban szociális munka, melynek elengedhetetlen feltétele a kooperáció a szociális munkás, a szülők, a zenetanárok, az iskola, és más, például gyermekjóléti vagy egészségügyi intézmények között. A program egyik mérföldköve a szimfóniás gyerekek fellépése. A legtöbben közülük nem szoktak az iskolai műsorban szerepelni, eddig legfeljebb csak közönség voltak. Számukra fellépni az iskolában, vagy nagyobb hallgatóság előtt, addig ismeretlen, hatalmas élmény.

De éppen ez a módszer lényege.

 

 





PDF | nyomtatás | oldal teteje