|
Mitől jó egy iskola? - teszi fel a kérdést a Lannert Judit oktatáskutató az Iskolaválasztó című kiadvány egyik szerzője, aki szerint ezúttal nem a felvételi statisztikák és a különféle versenyeken elért eredmények alapján állították össze a rangsort, hiszen "nem általábnan a legjobb iskolát kell megtalálni, hanem a gyerekünk számára a legmegfelelőbbet". "Mai világunkban felülértékeljük a versenyt és alulértékeljük az együttműködést. Túlintellektualizált a tantárgycentrikus oktatás világképe, elsikkadnak a Nagybetűs Életben valójában fontos kompetenciák. Nem tudjuk, jelenleg hol fejlesztik a legjobban a kreativitást, a problémamegoldó készséget, az innovativitást. Ma az írni-olvasni és számolni tudás már kötelező kűr, ennél jóval fontosabbak az úgynevezett K betűs dolgok, mint a kreativitás, a kooperativitás, a kompexitás megértése, a kritikus gondolkodás, a kulturális befogadás, a kíváncsiság" - olvasható a toplista elkészítésének hátteréről közreadott írásban.
Az új szempontok alapján összeállított rangsorban figyelembe vették, hogy mennyire vonzó az adott iskola, azokat sikerül-e felvennie az általános iskolából, akiket szeretne, mennyire eredményes a kompetenciafejlesztésben, milyenek a kompetencia mérés eredményei a matematika és a szövegértés terén, mit üzennek a hiányzási és a lemorzsolódási mutatók, és persze szempont volt az is, mennyire sikeresek a tanulók a továbbtanulásban és milyen eredmények születnek a nyelvvizsgákon.
A listák készítői felhívják a figyelmet arra, hogy összeállításukban azok az iskolák láthatók, amelyek a legnagyobb fejlődést produkálták, így - a korábban megismert sikerlistáktól elkérően – azok az iskolák is szerepet kaptak, ahol a tanulók kezdeti teljesítménye viszonylag alacsony volt. Mint írják, a pontszámok alapján az első tíz intézmény alapján nincs markáns különbség, a listán olvasható iskolák egyaránt kiváló intézmények.