A tavaly októberben kirobbant válság újfajta problémákat vetett felszínre, és ezeket a problémákat nem tudják a jelenlegi szabályozói, szociális és piaci megoldások, szolgáltatók teljeskörűen kezelni. Az mostanra tisztán látszik, hogy hiányzik egy olyan támogató-segítő partner a lakosság számára, aki nem egy-egy ügyletet néz és igyekszik megoldani, hanem a család általános helyzetét tekinti át és ennek alapján próbál meg, egyrészt egy azonnali megoldást javasolni az akut problémára, másrészt visszasegíteni a családot egy kiegyensúlyozott gazdálkodáshoz. Ebből a megfontolásból indítottuk el a Hitel-S Programot.
Ez egy komplex program, melyben nemcsak pénzügyi tanácsot adunk, de gazdasági-szociális tanácsadást is folytatunk: hova forduljon a család, milyen támogatásokat vehetnek igénybe, hogyan keressen munkát a családfő. Sok lejárt tartozással küzdő családban van rendszeres bevétel, ennek ellenére elcsúsznak a fizetésekkel és nem tudják, hogy hogyan célszerű rendezni az összegyűlt hitel és/vagy közüzemi elmaradást. Nekik is igyekszünk pénzügyi, életviteli tanácsokat adni.
Hogyan működik a gyakorlatban a segítségnyújtás?
A kísérleti program részeként elsőként a Takarékbank, illetve konkrétan egyes, a TakarékPont hálózathoz tartozó hitelintézetek csatlakoztak. Partnereink a hátralékos ügyfeleknek szóló figyelmeztető levél mellé a Hitel-S program tájékoztatóját is elhelyezik. A program kezdeti szakaszában azokkal a családokkal vesszük fel a kapcsolatot, akik ezt a tájékoztatót a Takarékbank hálózatától megkapták.
Az az ügyfél, aki érdeklődik a program iránt, telefonon jelentkezik a Program központi számán. Ezt követően egy előre egyeztetett időpontban elmegyünk, és személyesen beszélgetünk el a család tagjaival. Felmérjük a család helyzetét, nem csak a tartozások szempontjából, de minden olyan szempontból, amely szükséges lehet ahhoz, hogy hosszú távú cselekvési programot dolgozhassunk ki: milyen családi körülmények, esetleges traumák okozták a helyzet kialakulását, van-e másik hitel, milyen kiadások és bevételek várhatóak a jövőben, kikre számíthat a rokonságból, satöbbi. Ennek fényében - megfelelő felhatalmazással, vagy az adósokkal együtt - visszamegyünk a pénzintézethez és megbeszéljük, hogy milyen teljesítésre, mikor számíthatnak az ügyfél részéről, illetve milyen módon lehetne elkerülni a szankcionálást. Ez a fajta bizalmi együttműködés nem áll meg ennél a pontnál, igyekszünk fenntartani a kapcsolatot az ügyféllel, hogy a vállalt programot teljesíteni tudják. Ehhez fontos hozzáadott értéket jelent az is, hogy a pénzügyi rendezés mellett tájékoztatjuk a családokat arról, hogy milyen szociális ellátásokra jogosultak, hogyan tudják azokat igénybe venni, kikre, milyen segítő szervezetekre számíthatnak, vagy milyen feléleszthető természetes támaszok lehetnek (pl. testvérek, nagycsalád). Eddig azt tapasztaltuk, hogy a tanácsainkat komolyan veszik és nekünk tett ígéreteket igyekeznek pontosan betartani.
Az eddigi esetek feldolgozása alapján már látszik, hogy országos kiterjesztésen is gondolkoznunk kell. A potenciális partnerek és támogatók megkeresését már elkezdtük.
Sajnos arra nincs lehetőségünk, hogy e program keretében pénzbeni támogatást nyújtsunk.
A programmal kapcsolatos jövőbeli fejleményekről a honlapunkról tájékozódhatnak.